امکان سنجی فنی روش آهک زنی جهت تثبیت لجن فاضلاب تصفیه خانه سرکان
مهدی فرزاد کیا (شناسه پژوهشگر - Researcher ID: ۵۲۶۱)
استادیار گروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان
اکرم جمال - کارشناس بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده مقاله:
آهکی زنی به لجن یکی از روشهای ساده و ارزان قیمت تثبیت شیمیایی لجنهای فاضلاب به شمار می اید این روش قادر است با افزایش pH لجن تا حدود 12 و نگهداری آن برای مدت بیش از 2 ماه، مقادیر قابل ملاحظه ای از میکروبها را از بین برده و بدین ترتیب از تجزیه میکروبی مواد آلی در این مدت جلوگیری نماید. این فرایند می تواند بعنوان تاسیسات اصلی تثبیت لجن در تصفیه خانه های کوچک و یا تاسیسات مکمل در تصفیه خانه های بزرگ مورد توجه قرار گیرد. هدف از انجام این تحقیق بررسی روند تثبیت لجنهای دفعی یک تصفیه خانه فاضلاب شهری به روش آهک زنی و مقایسه کیفیت لجنهای حاصله با استانداردهای پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا جهت استفاده مجدد و یا دفع بهداشتی لجن می باشد. این تحقیق یک مطالعه تجربی است که در مقیاس آزمایشگاهی به مدت 7 ماه از مرداد تا بهمن 1380 برروی لجنهای خروجی از تصفیه خانه فاضلاب سرکان در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد در این پژوهش روند تثبیت آهکی لجن این تصفیه خانه و قابلیت استفاده از آن در یک راکتور 30 لیتری در چهارمرحله مجزا مورد بررسی قرار گرفت.
کلیدواژهها:
لجن فاضلاب، تثبیت آهکی لجن، دفع و استفاده مجدد لجن
بررسی کارایی هاضم هوازی مزوفیلیک در حذف جامدات فرار و عوامل بیماریزا لجن فاضلاب تصفیه خانه اهواز در
صدیقه کابلی - دانشگاه علوم پزشکی اهواز- دانشکده بهداشت
اعظم احمدپور - دانشگاه علوم پزشکی اهواز- دانشکده بهداشت
افشین تکدستان - دانشگاه علوم پزشکی اهواز- دانشکده بهداشت
نعمت الله جعفرزاده - دانشگاه علوم پزشکی اهواز
چکیده مقاله:
اهداف تصفیه فاضلاب با تغلیظ ناخالصیها به فرم جامد و سپس جداکردن این جامدات از توده مایع می باشد. این جامدات غلیظ موسوم به لجن محتوای بسیاری از مواد نامطلوب از جمله انواع زیادی از میکروارگانیسمهای بیماریزا، مواد فسظاد پذیر و تخم انگلها بوده که رها کردن این ماده در محیط منجر به اشاعه بیماریهای عفونی و تخریب محیط زیست خواهد شد. تا جائیکه متخصصین محیط زیست لجنهای فاضلاب را در شمار مواد زائد خطرناک طبقه بندی نموده اند و تثبیت آنها را قبل از دفع مورد تأکید قرار داده اند. فرآیندهای تصفیه لجن از قبیل هضم هوازی می تواند مقدار زیادی از عوامل بیماریزای موجود در لجن را کاهش دهند هضم هوازی بیشتر جهت تثبیت لجن ثانویه و یا مخلوطی از لجن اولیه و ثانویه بکار می رود. در این تحقیق به منظور بررسی کارایی هاضم هوازی در حذف عوامل بیماریزا و جامدات فرار موجود در لجن و همچنین مقایسه آن با استانداردهای پیشنهادی EPA جهت استفاده مجدد در کشاورزی و دفع لجن پایلوتی از هاضم هوازی ناپیوسته در آزمایشگاه بهداشت محیط دانشکده بهداشت اهواز تهیه شد و در آن لجن ثانویه حاصل از تصفیه خانه چنیبه اهواز به مدت 33 روز هوادهی شد و بعد از گذشت زمان ماند، 1، 4، 8، 13، 26، 33 روز از لجن درون هاضم مستقیماً نمونه برداری شده و جامدات فرار، کلیفرم کل و کلیفرم مدفوعی آن اندازه گیری شد. میزان کاهش آن بعد از زمانهای ماند فوق به ترتیب به 58/72 ، 67/44 و 97/14 درصد رسید. در نتیجه لجن حاصل از هضم هوازی قادر به برآورد مقررات کاهش پاتوژن در کلاس A نمی باشد اما قدر است مقررات کاهش پاتوژن در کلاس B را برآورده کند. از طرفی در زمان ماند کمتر از 8 روز هوادهی مقررات کاهش جلب ناقل را که از طرف U.S.E.PA پیشنهاد شده است را نیز برآورده کرد. میزان شاخص حجمی (SVI) لجن بعد از پایان هوادهی به 184 گرم بر میلی لیتر رسید که قابلیت ته نشینی آن تقریباً مناسب است.
کلیدواژهها:
لجن فاضلاب، هضم هوازی، جامدات فرار، کلیفرم کل، کلیفرم مدفوعی، ناقلین
مقررات و استانداردهای زیست محیطی در مورد استفاده مجدد و دفع لجن فاضلاب در زمین
افشین تکدستان - گروه مهندسی بهداشت محیط- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اهواز
چکیده مقاله:
در دهه اخیر با محدودیت هایی قانونی که در مورد روشهای سوزاندن لجن و دفن آن در اراضی و اقیانوسها بوجود آمده است روش کاربرد لجن در زمین بطور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. در روش کاربرد لجن در زمین، لجن تثبیت شده فاضلاب شهری در مکانهایی، نظیر زمین کشاورزی، اراضی جنگلی، اماکن تفریحی، چمن و ... بکار گرفته می شود. بعبارت دیگر متخصصین و مهندسین محیط زیست به منظور رهایی از مشکل لجن تولید شده در تصفیه خانه های فاضلاب دو ایده کلی استفاده مجدد و دفع نهایی را پیش رو دارند. در روش استفاده مجدد از حجم زیاد آب و خصوصیات کودی لجن پس از تصفیه و بی خطر سازی برای آبیاری، کوددهی و اصلاح خاک استفاده می گردد. اگر چه لجن فاضلاب دارای مواد و مغذی گیاهی مفید بوده و می تواند باعث اصلاح و بهبود خاک گردد، اما ممکن است حاوی باکتریها، ویروسها، پروتوزئرها، پارازیت ها، فلزات سنگین و ترکیبات آلی سمی نظیر PCBs و ... باشند که کاربرد این لجن ها می تواندب طور بالقوه ای برای خود محصولات، حیوانات و انسانها خطرناک باشند. در همین راستا EPA مقرراتی را تحت عنوان آیی نامه 40CFR بخش 503 از نظر محدودیت های فلزات سنگین، ترکیبات آلی سمی و پاتوژن ها تنظیم نموده است. هدف از این مقاله ارائه جدیدترین استاندارد های زیست محیطی جهت استفاده مجدد از لجن در زمین و محدودیت هایی است که با توجه به نوع محصول و زمان برداشت در نظر گرفته شده است.
کلیدواژهها:
لجن فاضلاب- استفاده مجدد- استاندارد
مقایسه فرآیندهای PSRPs و PFRPs تثبیت لجن در کاهش پاتوژنها
افشین تکدستان - گروه بهداشت محیط- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز
چکیده مقاله:
لجن فاضلاب باقیمانده حاصل از تصفیه فاضلاب خانگی است و یا بعبارت دیگر مواد جامدی است که در روشهای مختلف تصفیه بمنظور حذف آلاینده های محلول و معلق از طریق جداسازی مواد جامد از فاضلاب و یا فعالیتهای بیولوژیکی از تصفیه خانه فاضلاب بدست می آید. امروزه لجن فاضلاب در شمار مواد زائد خطرناک طبقه بندی میشوند، از این رو تثبیت و بی خطر سازی آنها قبل از استفاده مجدد و دفع برابر قوانین زیست محیطی امری اجتناب ناپذیر می باشد. هدف از تصفیه لجن، تبدیل لجن خام حجم و بدبو به موادی خنثی و بی بو که اکثر پاتوژنهای موجود در آن از بین رفته است میباشد. تکنیکهایی که جهت تثبیت لجن بکار می رود به اندازه، نوع و موقعیت تصفیه خانه، واحدهای موجود در آن، خصوصیات و مقدار جامدات و بالاخره به طریقه استفاده و دفع لجن بستگی دارد.ولی به هر صورت روشی بایستی انتخاب گردد که لجن را بدون هیچ مشکلی بتوان تثبیت و دفع کرد. EPA روشهای تثبیت لجن را با توجه به میزان کاهش پاتوژنها به دو دسته کلی PSRPs و PFRPs تقسیم نموده و لجن بدست آمده از هر روش را برای کاربرد خاصی در زمین مجاز میداند. هدف از ارائه این مقاله لزوم شناخت این فرآیندها و بسط و گسترش چنین سیستم های در کشور از دیدگاه پژوهشی و اجرایی می باشد.
کلیدواژهها:
لجن فاضلاب، فرایند PSRPs و PFRPs تثبیت لجن، پاتوژن
اوتریفیکاسیون
اتروفیکاسیون دلالت بر غنی شدن پیکره آبی به وسیله مواد آلی ورودی و یا روانآب سطحی حاوی نیترات و فسفات دارد که به طور مستقیم رشد جلبکها و دیگر گیاهان آبزی را کنترل می کند. پروسه اوتریفیکاسیون به طور طبیعی اما آهسته و با دورۀ بالاتر از صد سال اتفاق می افتد اما فعالیتهای انسان فرایند اوتریفیکاسیون را تسریع می کند .
چهار فاکتور اصلی در این پدیده نقش دارندکه شامل نیتروژن ، فسفر، نور خورشید و گاز کربنیک است . عدم وجود هر یک باعث محدود شدن پدیده ا وتریفیکاسیون می شود و رشد الگها را محدود می کند. اوتریفیکاسیون اثرات مخرب زیادی بر روی اکوسیستم های آبی و در نهایت بر روی انسان وحیوانات می گذارد که این اثرات را می توان به صورت اثرات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی تقسیم بندی نمود . یکی از اثرات بیولوژیکی اوتریفیکاسیون این است که کیفیت آب را برای مصارف خانگی، تفریحی و دیگر مصارف خراب می کنند . جلبک ها در روی سطح آب ایجاد کف می کنند که این کف مانع نفوذ اکسیژن به آب شده و باعث مرگ ماهی ها می شود .
قانون مدیریت پسماندها
قانون مدیریت پسماندها
ماده 1- جهت تحقق اصل پنجاهم (50) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، کلیه وزارتخانه و سازمانها و موسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام میباشد و کلیه شرکتها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی، موظفند مقررات و سیاستهای مقرر در این قانون را رعایت نمایند.
ماده 2- عبارات و اصطلاحاتی که در این قانون به کار رفته است، دارای معانی زیر میباشد:
الف- سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست
ب – پسماند: به مواد جامد، مایع و گاز (غیر از فاضلاب) گفته میشود که به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولیدکننده، زائد تلقی میشود. پسماندها به پنج گروه تقسیم میشوند:
1- پسماندهای عادی: به کلیه پسماندهایی گفته میشود که به صورت معمول از فعالیتهای روزمره انسانها در شهرها، روستاها و خارج از آنها تولید میشود، از قبیل زباله های خانگی و نخاله های ساختمانی.
2- پسماندهای پزشکی (بیمارستانی): به کلیه پیشماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستانها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاههای تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته میشود. سایر پسماندهای خطرناک بیمارستانی از شمول این تعریف خارج است.
3- پسماندهای ویژه: به کلیه پسماندهایی گفته میشود که به دلیل بالا بودن حداقل، یکی از خواص خطرناک، از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد و آن دسته از پسماندهای پزشکی و نیز بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی، کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند، جز پسماندهای ویژه محسوب میشوند.
4- پسماندهای کشاورزی: به پسماندهای ناشی از فعالیتهای تولیدی در بخش کشاورزی گفته میشود از قبیل فضولات، لاشه حیوانات (دام، طیور و آبزیان) محصولات کشاورزی فاسد یا غیرقابل مصرف.
5- پسماندهای صنعتی: به کلیه پسماندهای ناشی از فعالیتهای صنعتی و معدنی و پسماندهای پالایشگاهی صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته میشود از قبیل براده ها، سرریزها و لجن های صنعتی.
ج – مدیریت اجرایی پسماند: شخصیت حقیقی یا حقوقی است که مسئول برنامه ریزی، ساماندهی، مراقبت و عملیات اجرایی مربوط به تولید، جمع آوری، ذخیره سازی، جداسازی، حمل و نقل، بازیافت، پردازش و دفع پسماندها و همچنین آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه میباشد.
1- دفع: کلیه روشهای از بین بردن یا کاهش خطرات ناشی از پسماندها، از قبیل بازیافت، دفن بهداشتی، زباله سوزی
2- پردازش: کلیه فراینده های مکانیکی، شیمیایی، بیولوژیکی که منجر به تسهیل در عملیات دفع گردد.
د- منظور از آلودگی، همان تعریف مقرر در ماده (9) قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست – مصوب 28/3/1353- است.
تبصره 1- پسماندهای پزشکی و نیز بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی و کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند، جز پسماندهای ویژه محسوب میشوند.
تبصره 2- فهرست پسماندهای ویژه از طرف سازمان، با همکاری دستگاههای ذیربط تعیین و به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست، خواهد رسید.
تبصره 3- پسماندهای ویژه پرتوزا، تابع قوانین و مقررات مربوط به خود می باشند.
تبصره 4- لجن های حاصل از تصفیه فاضلاب های شهری و تخلیه چاههای جذبی فاضلاب خانگی در صورتی که خشک یا کم رطوبت باشند، در دسته پسماندهای عادی قرار خواهند گرفت.
ماده 3- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظف است با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاهها حسب مورد، استاندارد کیفیت و بهداشت محصولات و مواد بازیافتی و استفاده های مجاز آنها را تهیه نماید.
ماده 4- دستگاههای اجرایی ذیربط موظفند جهت بازیافت و دفع پسماندها، تدابیر لازم را به ترتیبی که در آیین نامه های اجرایی این قانون مشخص خواهد شد، اتخاذ نمایند. آیین نامه اجرایی مذکور می بایستی در برگیرنده موارد زیر نیز باشد:
1- مقررات تنظیم شده موجب گردد تا تولید و مصرف، پسماند کمتری ایجاد نماید.
2- تسهیلات لازم برای تولید و مصرف کالاهایی که بازیافت آنها سهل تر است، فراهم شود و تولید و واردات محصولاتی که دفع یا بازیافت پسماند آنها مشکل تر است، محدود شود.
3- تدابیری اتخاذ شود که استفاده از مواد اولیه بازیافتی در تولید گسترش یابد.
4- مسئولیت تامین و پرداخت بخشی از هزینههای بازیافت بر عهده تولید کنندگان محصولات قرار گیرد.
ماده 5- مدیریتهای اجرایی پسماندها، موظفند براساس معیارها و ضوابط وزارت بهداشت، درمان و آموزش ترتیبی اتخاذ نمایند تا سلامت، بهداشت و ایمنی عوامل اجرایی تحت نظارت آنها تامین و تضمین شود.
ماده 6- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه هایی که نقش اطلاع رسانی دارند و همچنین دستگاههای آموزشی و فرهنگی، موظفند جهت اطلاع رسانی و آموزش، جداسازی صحیح، جمع آوری و بازیافت پسماندها، اقدام و با سازمانها و مسئولین مربوط همکاری نمایند.
تبصره – وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور کاهش پسماندهای کشاورزی، موظفند نسبت به اطلاع رسانی و آموزش روستائیان و تولید کنندگان، اقدام لازم را به عمل آورند.
ماده 7- مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری ها و دهیاری ها به عهده بخشداری ها میباشد. مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی ویژه به عهده تولیدکننده خواهد بود. در صورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداریها، دهیاریها و بخشداریها خواهد بود.
تبصره – مدیریتهای اجرایی می توانند تمام یا بخشی از عملیات مربوط به جمع آوری، جداسازی و دفع پسماندها را به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار نمایند.
ماده 8- مدیریت اجرایی می تواند هزینههای مدیریت پسماندها را از تولیدکننده پسماند با تعرفه ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شوراهای اسلامی بر حسب نوع پسماند تعیین میشود، دریافت نموده و فقط صرف هزینههای مدیریت پسماند نماید.
ماده 9- وزارت کشور با هماهنگی سازمان، موظف است برنامه ریزی و تدابیر لازم برای جداسازی پسماندهای عادی را به عمل آورده و برنامه زمان بندی آن را تدوین نماید. مدیریتهای اجرایی مندرج در ماده (7) این قانون موظفند در چارچوب برنامه فوق و در مهلتی که در آیین نامه اجرایی این قانون، پیش بینی میشود، کلیه پسماندهای عادی را به صورت تفکیک شده جمع آوری، بازیافت یا دفن نمایند.
ماده 10- وزارت کشور موظف است در اجرای وظایف مندرج در این قانون، ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، نسبت به تهیه دستورالعمل تشکیلات و ساماندهی مدیریت اجرایی پسماندها در شهرداریها، دهیاری ها و بخشداری ها اقدام نماید.
ماده 11- سازمان موظف است با همکاری وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ( در مورد پسماندهای پزشکی)، صنایع و معادن، نیرو و نفت (در مورد پسماندهای صنعتی و معدنی)، جهاد کشاورزی (در مورد پسماندهای کشاورزی) ضوابط و روشهای مربوط به مدیریت اجرایی پسماندها را تدوین و در شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب برساند، وزارتخانه های مذکور مسئول نظارت بر اجرای ضوابط و روشهای مصوب هستند.
ماده 12- محل های دفن پسماندها براساس ضوابط زیست محیطی توسط وزارت کشور با هماهنگی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد.
تبصره 1- شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است در طرحهای ناحیه ای جامع، مناطق مناسبی را برای دفع پسماندها در نظر بگیرد.
تبصره 2- وزارت کشور موظف است اعتبارات، تسهیلات و امکانات لازم راجهت ایجاد و بهرهبرداری از محل های دفع پسماندها راسا یا توسط بخش خصوصی فراهم نماید.
ماده 13- مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش آنها در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.
ماده 14- نقل و انتقال برون مرزی پسماندهای ویژه تابع مقررات کنوانسیون بازل و با نظارت مرجع ملی کنوانسیون خواهد بود. نقل و انتقال درون مرزی پسماندهای ویژه تابع آیین نامه اجرایی مصوب هیات وزیران خواهد بود.
ماده 15- تولید کنندگان آن دسته از پسماندهایی که دارای یکی از ویژگیهای پسماندهای ویژه نیز می باشند، موظفند با بهینه سازی فرآیند و بازیابی، پسماندهای خود را به حداقل برسانند و در مواردی که حدود مجاز در آیین نامه اجرایی این قانون پیش بینی شده است، در حد مجاز، نگهدارند.
ماده 16- نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور تخلیه پسماندها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود. در غیر این صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول پسماندهای عادی از پانصد هزار (500000) ریال تا یکصد میلیون
(100000000) ریال و برای سایر پسماندها از دو میلیون (2000000) ریال تا یکصد میلیون (100000000) ریال و در صورت تکرار، هر بار دو برابر مجازات قبلی در این ماه محکوم میشوند.
متخلفین از حکم ماده (13) به جزای نقدی از دو میلیون (2000000) ریال تا یکصد میلیون (100000000) ریال و در صورت تکرار به دو برابر حداکثر مجازات و در صورت تکرار مجدد هر بار به دو برابر مجازات بار قبل محکوم میشوند.
ماده 17- مخالفین از حکم ماده (14) این قانون موظفند پسماندهای مشمول کنوانسیون بازل را به کشور مبدا اعاده و یا در صورت امکان معدوم کردن در داخل تحت نظارت و طبق نظر سازمان (مرجع ملی کنوانسیون مذکور در ایران) با هزینه خود به نحو مناسب دفع نمایند. در غیر این صورت به مجازاتهای مقرر در ماده (16) محکوم خواهند شد.
ماده 18- در شرایطی که آلودگی، خطر فوری برای محیط و انسان دارد، با اخطار سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، متخلفین و عاملین آلودگی موظفند فورا اقداماتی را که منجر به بروز آلودگی و تخریب محیط زیست میشود متوقف نموده و بلافاصله مبادرت به رفع آلودگی و پاکسازی محیط نمایند. در صورت استنکاف، مرجع قضایی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و متخلفین و عاملین را علاوه بر پرداخت جریمه تعیین شده، ملزم به رفع آلودگی و پاکسازی خواهد نمود.
ماده 19- در تمام جرایم ارتکابی مذکور، مرجع قضایی مرتکبین را علاوه بر پرداخت جریمه به نفع صندوق دولت، به پرداخت خسارت به اشخاص و یا جبران خسارت وارده، بنا به درخواست دستگاه مسئول محکوم خواهد نمود.
ماده 20- خودروهای تخلیه کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، علاوه بر مجازاتهای مذکور، به یک تا ده هفته توقیف محکوم خواهند شد.
تبصره – در صورتی که محل تخلیه، معابرعمومی، شهری و بین شهری باشد، به حداکثر میزان توقیف محکوم میشوند.
ماده 21- درآمد حاصل از جرایم این قانون به حساب خزانه داری کل کشور واریز و همه ساله معادل وجوه واریزی از محل اعتبارات ردیف خاصی که در قوانین بودجه سنواتی پیش بینی میشود، در اختیار دستگاههایی که در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهند شد، قرار خواهد گرفت تا صرف آموزش، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و رفع آلودگی ناشی از پسماندها، حفاظت از محیط زیست و تامین امکانات لازم در جهت اجرای این قانون گردد.
ماده 22- آیین نامه اجرایی این قانون توسط سازمان با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط حداکثر ظرف مدت شش ماه تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده 23- نظارت و مسئولیت حسن اجرای این قانون بر عهده سازمان میباشد. قانون فوق مشتمل بر بیست و سه ماده و نه تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیستم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1383/3/9به تایید شورای نگهبان رسیده است.
تصفیه آب در داخل زمین - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آب های زیرزمینی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
انواع آب معدنی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
حریم ضوابط ومقررات آب های سطحی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
حقایقی درباره آب آشامیدنی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
حذف نیترات از آب شرب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
کیفیت آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
شیمیایی آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
نقش آب در معماری - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
نقش آب در معماری ایران باستان - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
راههای تصفیه آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
استحصال آب(چاه) - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آشنایی کوتاه با نقش آب در شوشتر - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مضرات نیترات درآب آشامیدنی وحذف آن توسط فرآیند اسمز معکوس - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آب معدنی واقعا بهداشتی تر است؟ - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
تبدیل فاضلاب به آب آشامیدنی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
تاثیرآب برسلامتی بخشهای مختلف بدن - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
چاه آب و انواع آن - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
چاههاى لولهگذارى شده - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
چاه بهداشتى - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مس درآب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
تاریخچه تصفیه فاضلاب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
اهمیت بهداشت آب و مواد غذایی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
اثرات آلودگی آب بر انسان - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آب معدنی یا آب لوله کشی؟! - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آلودگی آب شرب و اهمیت تصفیه - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
خواص آب آشامیدنی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
فاضلاب یا گنداب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
توصیه های بهداشتی : آب سالم - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آلودگی آب شرب و اهمیت تصفیه آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
کمبود آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
20 نکته درباره آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آب در اسلام - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
اصطلاحات آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بهداشت آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
سختی آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مديريت بهداشت محيط در بلاياي طبيعي - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
چالشهای تخصصی بهداشت محیط - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
چالشهای عمومی بهداشت محیط - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بهداشت محیط بیمارستانها - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بهداشت مسکن Housing Health - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
نقش آلودگی آب بر سلامت مادران و نوزادان - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
گندزدايي آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آیا میدانید آب و فاضلاب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
استاندارد 1053 آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
استاندارد 1011 آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
روشها و اقدامات اصلی و ضروری تصفیه آب درمحل مصرف در شرایط اضطراری - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
خصوصيات باكتريولوژي آب آشاميدني - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
تصفيه فاضلاب در اجتماعات كوچك - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
شرایط بهداشتی انبار و سردخانه - شنبه پنجم تیر
روز جهانی آب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
محیط های کشت - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
میکروسکوپ الکترونی (electron microscope) - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
رنگ آمیزی گرم : GRAM STAIN - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
جسم بار و رنگ آمیزی باکتریها - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
معرفی خانواده انتروباکتریاسه enterobacteriacea - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
میکروارگانیسم ها در خدمت تصفیه ی فاضلاب ها و محیط زیست - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
همه چیز درمورد رنگ آمیزی کپسول باکتری - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
تمام سوالات شما در مورد میکروبیولوژی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بررسي نحوه بهره برداري از دستگاههاي كلرزني به عنوان روشی جهت گندزدائي آب شرب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آب شرب سالم - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بهداشت محيط در انبارها - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بهسازی چشمه هاي آب آشاميدني - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
چک لیست ایمنی آزمایشگاه - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
استاندارد ها و نشریه های آب و فاضلاب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آموزش نرم افزار Hec-RAS - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آموزش نرم افزار Hec-HMS - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
5طبقه بندی باکتری ها از دیدگاه میکروبیولوژی مواد غذایی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مدل سازي اطلاعات ساختمان در طراحي ساختمان - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مروری بر مطالعات مدلسازی اطلاعات ساختمان در ایران - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مقدمه ای بر کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان درمدیریت پروژه های ساخت - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
به کارگیری مدل سازی اطلاعات ساختمان جهت دستیابی به ساخت و ساز ناب - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مقدمه ای بر استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان در مدیریت بهره برداری و نگهداری ساختمان ها - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان در فازاجرای پروژه های ساخت - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
بررسی عملکردی مدل سازی اطلاعات ساختمان(BIM) - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
پتانسیل بکارگیری مدل سازی اطلاعات ساختمان در معماری ایرانی-اسلامی - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
مروری بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدیریت پروژه های ساختمان - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
کاربرد مدل سازی اطلاعات ساختمان در فازاجرای پروژه های ساخت - شنبه پنجم تیر ۱۳۹۵
آیا مدیران زن سبکی مخصوص به خود دارند؟ - جمعه چهارم تیر ۱۳۹۵
تولید برق از فاضلاب - دوشنبه هشتم تیر
نقش آلودگی آب بر سلامت مادران و نوزادان
آیا آب در سلامت زنان باردار یا نوزادان و کودکان نقش دارد و اگر بله چرا؟
بله نقش اساسی هم دارد با توجه به اینکه:
۹۰ درصد خون انسان از آب تشکیل شده است.
۷۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل میدهد.
۷۵ درصد بافتهای عضلانی آب است.
۷۸ درصد متوسط وزن مغز انسان از آب است.
۶۰ %آب بدن درون سلولهاست؛ ۴۰ درصد آن خارج از بافت سلولی قرار دارد.
هر خانم باردار به چه میزان آب طی روز نیازمند است؟
•هر انسانی برای زنده ماندن نیاز دارد که روزانه یک تا 3 لیتر آب بنوشد. اما یکی از نکاتی که کمتر به آن پرداخته شده، نوع آب و مقدار مناسب نوشیدن آب برای خانمهای باردار است. معمولا به خانمهای باردار پیشنهاد میشود در طول روز ۲. ۷ لیتر آب بنوشند... نوشیدن روزانه ۵ لیوان آب سالم میتواند ۷۹ درصد احتمال بروز سرطان سینه خانمها و ۵۰ درصد سرطان پروستات همچنین ۴۵ درصد سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
معمولا در دوران بارداری و به طور متوسط، بین ۶ تا ۹ لیتر آب در بدن مادر جمع میشود که تقریبا ۱. ۸ تا ۲. ۵ لیتر از این آب را مایعات درون سلولی و بقیه آن را مایعات خارج سلولی تشکیل میدهند. نکته مهم اینجاست که اسمولاریته پلاسما بین ۸ تا ۱۰ میلیاسمول در کیلوگرم، در دوران بارداری کاهش مییابد. در واقع میتوانیم غلظت خون را به اسمولاریته تشبیه کنیم و بگوییم که خون در دوران بارداری، کمی رقیقتر میشود و حجم آن هم افزایش مییابد. دلیل آن هم افزایش میزان مایعات بدن نسبت به مواد جامد است. در گذشته، نیاز بدن خانمهای باردار به آب را با توجه به انرژی دریافتی مادر بیان میکردند. به عبارت سادهتر، به ازای هر کیلوکالری انرژی دریافتی، یک میلیلیتر آب، مثلا اگر یک خانم باردار، روزی ۲۲۰۰ کالری لازم داشته باشد، باید ۲۲۰۰ میلیلیتر (۹ لیوان) آب بنوشد. ناگفته نماند که برای حفظ و کنترل حجم مایعات برون و درون سلولی، مادران باردار به الکترولیتهایی مانند سدیم و پتاسیم هم نیاز دارند که این الکترولیتها با خوردن موادغذایی مختلف تامین میشوند.
دیگر چه چیزی در رابطه با مصرف آب برای زنان باردار و اطفال مهم است؟
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، آب ناسالم و غیربهداشتی سالانه موجب مرگ بیش از 5/۱ میلیون کودک زیر ۵ سال بر اثر ابتلا به بیماری اسهال میشود. مصرف آب ناسالم علاوه بر آسیبهای دائمی بر رشد جسمی و عقلی میتواند منجر به مرگ و میر و عوارض درکودکان شده، از سوی دیگر منجر به سقط و عوارض دیگر در مادران باردار شود. وجود فلزات سنگینی مثل نیترات، سرب و متابولیتهای آنها منجر به بروز عوارض نابخشودنی در مادران و نوزادان یا کودکان میشود.
نیترات چیست؟ و با چه مکانیسمی باعث عوارض در مادران باردار و اطفال میشود؟
•این یون در آب آشامیدنی دو اثر نامطلوب بهداشتی دارد که عبارتند از ایجاد بیماری متهموگلوبینمیا در نوزادان و ایجاد ترکیبات سرطانزای نیتروز آمین در بزرگسالان. نوزادان فاقد فلور باکتریایی طبیعی در روده خود بوده و زنان باردار به دلیل آنکه اسید معدهشان کمتر از بقیه افراد است، امکان خطر در آنها بیشتر است زیرا نمیتوانند نیتریت ناشی از احیای نیترات را در معده تحمل کنند. جذب نیترات به خون در نوزادان موجب جلوگیری از انتقال اکسیژن و در نهایت احتمال بیماری متهموگلوبین میشود که به این حالت، بیماری «نوزادآبی» گفته میشود.
مچنین نوزادانی که با شیر خشک تغذیه میشوند در صورتی که شیر خشک آنها با آب آشامیدنی شهری حاوی نیترات بالا مخلوط شود ۸۰ برابر بیشتر از کودکی که با شیر مادر تغذیه میشود نیترات دریافت میکنند که آسیبهای بسیاری را در پی خواهد داشت.
شرایط بهداشتی انبار و سردخانه
پوشش دیوار انبار از جنس مصالح مقاوم ، سالم و قابل شستشو می باشد .
پوشش سقف از جنس مصالح مقاوم و سالم می باشد .
جهت شستشو محیط انبار شیرآب در انبار یا نزدیکی آن وجود دارد .
قفسه ها از دیوار حداقل 10 سانتی متر و از کف 20 سانتی متر فاصله دارند و طبقات از جنس سالم و زنگ نزن هستند .
سطل های زباله به تعداد و حجم مناسب وجود داشته، درب دار بوده و داخل آنها کیسه های پلاستیکی قرار داده می شود .
نظافت انبار ها در حد مطلوب می باشد و اصول انبارداری رعایت شده است .