لجن تولیدی در تصفیه خانه فاضلاب و کاربرد آن
1-لجن ته نشین شده در حوض های اولیه
2-لجن هوموس تانک
3لجن فعال شده
4-لجن تصفیه شده شیمیایی
5-لجن هضم شده
1-لجن ته نشین شده در حوض های اولیه:به رنگ خاکستری تا مایل به زرد خواهد بودودر این لجن مواد مدفوعی و باکتری های کلی فرم مدفوعی است و همچنین مقادیر زیادی باکتری و ویروس بیماریزا وجود داردوبسیار بد بو است این لجن به سختی بی آب می شود و فقط درصورت پخش لایه نازکی از آن در زمین امکان بی آب شدنش وجود دارد.
2-لجن هوموس تانک:به رنگ خاکستری یا مایل به قهوه ای است و به سختی بی آب می شود و به علت وجود مواد آلی فساد پذیر در صورت تاخیر در تخلیه و تصفیه آن به سرعت گندیده وبد بو می شود.
3-لجن فعال شده:در حوض نهایی تصفیه بیولوژیکی فاضلاب بدست می آید و به رنگ قهوه ای طلایی است.در حالت تازه بی بو است و دارای فسفات و ازت و مواد مغذی می باشد که هم برای تغذبه باکتری ها و هم برای تقویت زمین های کشاورزی قابل استفاده است که با برگشت به حوض اولیه باعث افزایش عملکرد و نسبت غدا به تعداد باکتری های موجود در این حوض می شود.
ددت و تاثیر آن بر محیط زیست
در جنگ جهانی اول ، بیش از 5 میلیون نفر بعلت تیفوس جان سپردند که برای جلوگیری از چنین مصیبتی نیروهای متمدن که از اهمیت ددت برای نابود کردن حشرات ناقل امراض در هوای گرم آگاه بودند، با سمپاشی اردوگاههای نظامی و اردوگاه اسیران بوسیله ددت ، از شیوع تیفوس و مالاریا و سایر امراض که بوسیله حشرات انتقال مییابد، جلوگیری کردند.
ددت بعنوان حشرهکش در سال 1939 توسط پاول مولر ، شیمیدانی که در زمینه توسعه مواد شیمیایی برای مبارزه با حشرات کشاورزی فعالیت میکرد، کشف شد. مولر در سال 1948، جایزه نوبل در طب و فیزیولوژی را بخاطر اینکه جان بسیاری از انسانها را پس از جنگ بوسیله ددت نجات داد، دریافت کرد. پس از پایان جنگ جهانی دوم ، از ددت برای استفادههای بهداشتی در مناطقی با آب و هوای گرم استفاده شد.
همچنین بطور گسترده در کشورهای پیشرفته بعنوان حشرهکش در باغها ، مزارع پنبه و سبزیجات استفاده شد. تا اینکه بدلیل مقاوم شدن برخی حشرات در مقابل ددت و استفاده بیرویه کشاورزان در مزارع برای افزایش تاثیر آن و پیدا شدن ترکیبات سمی ددت در بافت چربی پرندگان و ماهیها نگرانیهای وسیعی میان مردم و دولتها در مورد استفاده از ددت پدید آمد تا سرانجام در سال 1973، سازمان حفاظت از محیط زیست تمام کاربردهای ددت را بجز مصارف ضروری برای بهداشت عمومی ممنوع کرد.
استاندارد ISO 14000
مراحل استقرار استاندارد ISO 14000
هدف از کاربرد ISO١۴٠٠١
ISO١۴٠٠١
به عنوان یک عنصر موثر و فعال در نظام مدیریت، عملکرد زیست محیطی سازمان
را بهبود بخشیده، نظام مدیریت را منسجم و استاندارد کرده، اجرا و راهبری
امور را هماهنگ ساخته، مدیران را با شیوه های حل مشکلات آشنا نموده و موانع
ساختاری موجود را مشخص می سازد. این استاندارد انعطاف پذیر بوده و اجزای
آن متناسب با ویژگیهای هر سازمان و نیز قوانین و شرایط محیط زیست هر کشور
به شکل واقع گرایانه انتخاب می شود و با هدف برقراری نظام مدیریت زیست
محیطی در نظام موجود در یک سازمان، شرکت و... استقرار می یابد، تا با روشی
هدفمند و نظام مند، مشکلات و خطرات زیست محیطی مرتبط با فعالیتهای سازمان
را در قسمتهای مختلف شناسایی و سپس به دسته بندی آنها بپردازد.
در مرحله
بعد برحسب اولویت بندی های صورت گرفته ، برنامه های مشخصی به منظور کنترل و
کاهش خطرات و مشکلات مذکور، تدوین می گردد که در آنها حوزه فعالیت، زمان
انجام، مسئولیت ها و روشهای انجام کار دقیقاً مشخص شده است. طرح ریزی و
استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو 14001
صنعت آبکاری و محیط زیست
به عنوان مثال در هر خودرو بيش از 3400 قطعه آبكاري مي شود تا از اين طريق وزن قطعات به كار رفته در آن كم شود.پيش بيني مي شود تا سال 2020 ميلادي مصرف قطعات آلومينيومي و پلاستيكي در خودرو افزايش چشمگير پيدا كند. اين قطعات اگر چه استحكام بالايي ندارند اما به كمك آبكاري اين خاصيت را پيدا مي كنند.
اما متاسفانه علیرغم فواید چشمگیر صنعت آبکاری درتوسعه صنایع ، فعالیت این واحدها درداخل شهرها مخاطرات زیست محیطی وبهداشتی فراوانی را بهمراه دارد.
این واحدها بصورت مستقل به شکل کارگاههای کوچک وخصوصی یابه عنوان بخشی از کارخانه های بزرگتر فعالیت دارند.
ایستگاههای انتقال زباله – نکات بهداشتی وزیست محیطی
جهت پیشرفت و بهبود سیستم حمل و نقل مواد زائد جامد، پیشنهاد می شود که از ایستگاههای انتقال زباله استفاده شود. بسیاری از شهرها از ایستگاه انتقال زباله برخوردارند، اما بایستی به این نکته توجه داشت که اثرات بالقوه زباله ها بر روی سلامتی و بهداشت افراد نامشخص است.
به عبارت ساده تر، می توان ایستگاه انتقال را اینگونه تعریف نمود:
ایستگاه انتقال، مکانی می باشد که در آن زباله ها از کامیونهای کوچک تخلیه شده و به داخل وسایل نقلیه موتوری بزرگتر بارگیر می گردند و سپس به سوی محل دفن نهایی ، حمل می شوند. ایستگاههای انتقال زباله، باعث افزایش راندمان جمع آوری زباله ها ، کاهش همه جانبه هزینه های حمل و نقل ، کاهش مصرف انرژی ، کاهش ترافیک کامیونها و کاهش ساییدگی و ترک خوردن جاده ها و در نهایت کاهش آلودگی هوا می گردند؛ این موارد باعث صرفه جویی در هزینه ها و کاهش مخارج سرویسهای حمل و نقل زباله می گردد . انتخاب جایگاه مورد نظر برای تسهیلاتی که به نوعی به زباله مربوط می شود موضوع حساسی می باشد به خصوص برای افرادی که در مجاور منطقه زندگی می کنند . معمولاً اغلب مردم به این موضوع واقفند که چنین تسهیلاتی هم در حال حاضر و هم در آینده نیاز می باشد .
پنج راهکار ابتکاری در زدودن آلودگی ها از محیط زیست
مهم نیست چگونه از دست شان خلاص می شویم؛ آنچه اهمیت دارد پر شدن محیط اطراف با دست ساخته های سمی بشر امروزی است. زباله های هسته یی و مواد سربی از جمله ضایعات سمی در زندگی روزانه ما به شمار می روند. در نتیجه دانشمندان برای از بین بردن این نوع زباله ها دست به فناوری خلاقانه و ارگانیسم های غیرعادی زدند.
● خوردنی شدن گاز کلر
اگر مواد آلوده به گاز کلر مانند انواع شوینده های مصرفی در خشکشویی ها یا تینرهای رنگ، وارد آب های زیرزمینی شوند به راحتی می توانند سبب به وجود آوردن مشکلات کبدی و بروز سرطان در انسان شوند. اما وجود بعضی از باکتری ها سبب می شود خواص منفی این ماده شیمیایی کاملاً مثبت شود. وقتی این نوع باکتری خاص با آن تماس پیدا می کند ترکیبات کلری آن را می خورد و آن را به گازی کاملاً بی خطر تبدیل می کند.
● ساخت نوعی آجر از ضایعات زغال سنگ
در مراحل تولید برق در سایت های معادن زغال سنگ کشور امریکا سالانه بیش از ۷۰ میلیون تن ضایعات رادیواکتیویته که به نوعی خاکستر fly ashمعروف است به جا می ماند. هم اکنون شرکتی در میسوری امریکا راهی را ابداع کرده است که این خاکستر ها را به نوعی آجر تبدیل می کند. این روشی ابتکاری است که با تبدیل کردن خاکستر به ماده یی بسیار مفید سبب کاهش وجود این ماده مضر در محیط زیست می شود. همچنین این آجر ها می توانند جیوه سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند.
افزایش دامنه بحران آلودگی در خلیج فارس
حذف یا به حداقل رساندن آلودگی های محیط زیست در صنعت
برای کنترل و یا حذف آلودگی می بایستی منشاء تشکیل دهنده آلودگی را شناسایی کرده و راهکارهای لازم برای رفع آنرا بیابیم. صنعت نفت به ویژه عملیات پالایش از مواردی است که در ایجاد این آلودگی سهم زیادی دارد. در این میان عواملی چون افزایش کمّی تصفیه نفت خام به علت رشد تقاضا و احداث پالایشگاه های بزرگ به ویژه در کنار شهرها و مناطق پرجمعیت به علت صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل، سبب افزایش میزان آلودگی، از سوی این صنایع شده است.
آلودگی هوا را می توان به عنوان نخستین مورد از آلاینده های پالایشگاهی، مطالعه و بررسی کرد. در پالایشگاه های ساده، پالایشگاه هایی که در آنها عمل تقطیر، تبدیلات کاتالیستی، تصفیه با هیدروژن و تأسیسات خارج از محل وجود دارد، مقدار کل نفت مصرف شده که شامل سوخت مصرفی و نفت به هدر رفته در عملیات تولیدی است نباید از۳/۵ درصد مقدار محصول بیشترشود. همچنین برای پالایشگاه هایی که دارای واحدهای تبدیلی ثانویه (Secondary Conversion Units) همچون هیدروکراکرها یا واحدهای تولید روانساز هستند، این مقدار نباید بیشتر از۶-۵ درصد و در برخی موارد تا۱۰ درصد محصول شود.