شناسایی و ارزیابی ریسک در تأسیسات آب شرب
تأسیسات آب شرب یکی از منابع و زیرساختهای بسیار مهم و حیاتی برای رفاه انسان و از نظر تولید تـا مصرف، آسیبپذیر است ۱ . امروزه بیش از دوسوم تهدیدات متوجه زیرساختها و شریانهای حیاتی است و نقش مهم این شریانهای حیاتی از یک سو و ارزش اقتصادی آنها از سوی دیگر باعث شده است توجه ویژهای به آنها شود 2 . بیشتر بخشهای کلیدي به دلیل قابل دسترس بودن و آسیبپذیری، ریسـک شکسـت زیادی در برابر تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی دارند ۱،2 ؛ بنابراین، دفاع جامع پیشگیرانه از زیرساختهای حیاتی هـر جامعه از پیش فرضهای تعیینکننده بقای آن است ۳،۴ . سامانههاي تأمین و توزیع آب شـهري شـامل منـابع تـأمین، خطـوط انتقال اصلي، تصفی ه خانهها ،مخـازن ذخیـره و شبکه توزیـع آب به دلیل خدماترسانی به همه مردم جزء زی رساختهاي اساسي هر شهري هستند. بـروز حوادث طبیعي و غیرطبیعی موجب شکلگیري بحرانهـاي ثانویه مثل تخریب اجزاي این سامانههـا، قطـع دسترسي به آب کافي، آلودگی آب، شیوع بی ماريها و مـرگومیر ناشی از مصرف آب آلـوده میشود ۶،۵ . لذا لازم است در مکانیابی، ساخت و مدیریت این مراکز و تأسیسات، اصول و ملاحظات خاص دفاعي و امنیتي مورد توجه قرار گیرد ۷ ؛ چون ممکن است طی عملیات خرابکاری ،مورد هدف قرار گیرند که در این صورت منجر به آسیب جدی به جامعه و بعضاً ایجاد بحرانهای امنیتی میشود ۸ .
تأمین آب کافی، سالم، با کیفیت مناسب و استاندارد، حفاظت و مراقبت جدی از تأسیسات آبرسانی و تأمین سطح بالایی از امنیت در مقابل تهدیدات نظامي و تروریستي بسیار ضروری است ۷ . تجارب حاصل از جنگهاي گذشته نشان داده است کشور مهاجم بهمنظور درهم شکستن اراده ملت و تضعیف توان کشور مورد تهاجم، استراتژي اصلی و انهدامی خود را صرف حمله به مراکز حیاتی، حساس و مهم میکند ۹ . برای نمونه، آمریکا و متحدانش در جنگ خلیج فارس، با شناسایی منابع و تأسیسات حیاتی عراق بهخصوص منابع و تأسیسات آب، این استراتژی را اجرا کردند ۱۰ . امروزه مهمترین اهرم کنترل و نظارت در صنعت آب آشامیدنی ،پایش و کنترل تمام اجزای سیستم تأمین، تصفیه و توزیع آب است و فقط کنترل تصفیهخانه و منابع آب کافی نیست ۱۱ . تابهحال مطالعات گستردهای در این رابطه در داخل و خارج از کشور انجام شده است که در ادامه به بعضی از آنها اشاره میکنیم .
ویژگیهای مربوط به جنس مالاسزیا
ویژگیهای مربوط به جنس مالاسزیا
مالاسزیاها قارچهای مخمری هستند که برای رشد خود وابسته به لیپیدها میباشند و در نواحی از پوست انسان که دارای غدد سباسه فراوانی میباشند مانند صورت، سر و قسمت فوقانی تنه رشد میکنند. اگرچه بهعنوان بخشی از فلور نرمال پوست انسان محسوب میشوند اما میتوانند در ایجاد بیماریهای پوستی از قبیل تینا ورسیکالر (پیتریازیس ورسیکالر)، فولیکولیت پیتروسپورومی و درماتیت سبوروئیک دخالت داشته باشند. مدارک و شواهد مربوط به درگیری مالاسزیاها در سایر بیماریهای پوستی نظیر پسوریازیس، درماتیت آتوپیک و پوسچولوز سفالیک دوران نوزادی (neonatal cephalic pustulosis) ضعیف است.
مخمرهای مالاسزیا اولین بار در قرن نوزده میلادی بهعنوان مخمرهای دارای جوانه که در پوست بیماران مبتلا به دندروف دیده شده بود شرح داده شدند. دانشمندی بنام Louis-Charles Malassez این مخمرها را در قسمت خارجی اپیدرم بیماران مبتلا به درماتیت سبوروئیک شناسایی نمود.
تاکسونومی مالاسزیا در ابتدا کمی پیچیده بود زیرا جنسی تحت عنوان پیتروسپوروم به فرمهای مخمری اطلاق میگردید و نام مالاسزیا را برای فرمهای رشتهای (دارای هایفی) بکار میبردند تا اینکه با کمک روشهای بیولوژی ملکولی در دهه 1980 ثابت شد که این دو درواقع یکی هستند. در حال حاضر 11 گونه از جنس مالاسزیا شناخته شده است و مهمترین گونههای کلینیکی آن شامل مالاسزیا گلوبوزا، مالاسزیا فورفور، مالاسزیا سیمپودیالیس، مالاسزیا رستریکتا و مالاسزیا ابتوزا میباشند.
گونههای مختلف را بر اساس مرفولوژی، ویژگیهای مربوط به رشد، فعالیتهای آنزیمی و نیز با کمک روشهای ملکولی میتوان از یکدیگر بازشناخت. مالاسزیاها قارچهای دیمورفیک هستند که بسته به شرایط کشت میتوانند به فرم مخمری و یا فرم میسلیال دیده شوند. در فرم مخمری ممکن است سلولهای کروی، بیضوی و یا فرمهای سیلندری دیده شوند و طریقهی جوانهزنی سلولهای آنها معمولاً بهصورت یکقطبی است.
الف- مرفولوژی مالاسزیا
مرفولوژی در شرایط داخل بدن (in vivo)
مخمرهای جنس مالاسزیا اعضاء میکروبیوتای پوست نرمال هستند و بهویژه در نواحی غنی از غدد سباسه حضور دارند و در آزمایش میکروسکپی از نمونههای به دست آمده از این نواحی بهآسانی مشاهده میشوند. روش سنتی برای آماده کردن پوستهها و شورههای جمعآوریشده از لزیونهای پوستی استفاده از هیدروکسید پتاسیم 20 تا 30 درصد میباشد، اما اگر در ترکیب با پتاس به نسبت مساوی از جوهر پارکر (parker permanent blue/ black quink) استفاده شود بهتر و نمایانتر دیده خواهند شد.
گونههای مالاسزیا رنگ را بهفوریت جذب میکنند و بنابراین عناصر مخمری درزمینهی شفاف لام میکروسکپی به رنگ آبی مشاهده میشوند. مرفولوژی سلولی ارگانیسمهایی که در نمونههای به دست آمده از لزیونهای پوستی مشاهده میشوند بهاندازه کافی میتواند آنها را تحت عنوان گونههای مالاسزیا شناسایی نماید. ویژگی عمده این سلولها نحوه تقسیم سلولی آنها است که بهصورت جوانه زدن یکقطبی
(monopolar budding) صورت میگیرد و اسکار یا جسم یقه مانندی که در قاعده یا پایهی جوانه از خود بجای میگذارند نیز به تشخیص کمک میکند.
اختلاف و تنوع قابلتوجهی در شکل و مرفولوژی سلول وجود دارد و اشکال کروی، بیضوی، یا سلولهای طویل در موارد پاتولوژیک مشاهده میشوند. ممکن است فرمهای مرفولوژیک متعددی یک ناحیه را کلونیزه کنند و یا گروهی از مخمرها در یک ناحیه با مرفولوژی یکسان دیده شوند. تظاهرات مرفولوژیک ارگانیسمها در پوستههای مربوط به لزیونهای پیتریازیس ورسیکالر به لحاظ شکلی مشخصهی این مخمرها و در حقیقت تشخیص آزمایشگاهی این بیماری را تسهیل مینماید.
➰ مالاسزيا فورفور (نام قبلي آن پيتروسپوروم اواله) يكي از گونههاي مرتبط به هم مخمري است كه بطور طبيعي در سطوح پوستي انسان و بسياري از حيوانات ديگر يافت شده و بدواً بعنوان شايعترين علت دندروف (شوره) محسوب ميگردد. بيماري حاصله در انسان تينا ورسيكالر است. اختلال پوستي ديگري بنام درماتيت سبوروئيك نيز بوسيله اين قارچ بوجود ميآيد.
از آنجا كه اين قارچ براي رشد خود به چربي نياز دارد، بنابر اين در نواحي پوستي كه حاوي غدد سباسه فراوان است شايعتر ديده ميشود. اين نواحي شامل پوست سر، صورت و بخشهاي فوقاني تنه است.
هنگاميكه قارچ به رشد سريع خود ادامه ميدهد، تجديد و نو شدن سلولهاي پوستي مختل شده و شوره همراه با خارش ايجاد ميگردد.
گونههاي ديگر مالاسزيا شامل مالاسزيا پاكيدرماتيس Malassezia pachydermatis كه اغلب روي بدن سگها يافت ميشود، مالاسزيا سيمپودياليس، مالاسزيا گلوبوزا، مالاسزيا ابتوزا، مالاسزيا رستريكتا، مالاسزيا اسلوفيه، مالاسزيا اكوئي، مالاسزيا اواليس و مالاسزيا درماتيس ميباشند.
اسامي مترادف: پيتريازيس ورسيكالر، كروموفيتوزيس، درماتومايكوزيس فورفوراسه، تينهآ فلاوا، آئروميا پارازيتيكا،
كليدواژههاي مرتبط به اين قارچ:
Kleinenflechte, Hodi-Potsy, cutaneous fungal infection, hypopigmented macules, hyperpigmented macules, Malassezia furfur, M furfur, Pityrosporon orbiculare, Pityrosporon ovale, Malassezia ovalis, scaly macules, scaly papules, Cushing disease
کتاب تهیه صورت وضعیت های پروژه های عمرانی به روش فهرست بهایی(به همراه مثالهای کاربردی)منتشر شد
کتاب تهیه صورت وضعیت های پروژه های عمرانی به روش فهرست بهایی(به همراه مثالهای کاربردی) از انتشارات دیباگران تهران منتشر شد-
مولفان:مهندس مهدی عطار،مهندس محمد وزین رام،مهندس امیر حسین ستوده بیدختی-
تعداد صفحات:100 صفحه
https://www.dibagaranpakhsh.ir/index.php?route=product/product&product_id=1949
توضیحات:
امروزه نرمافزارهای متعددی جهت تهیه صورت وضعیت (کارکرد و یا تعدیل) در بازار موجود میباشد
ولی قبل از استفاده از آنها مهندسان میبایست با قوانین، جزئیات و نکات تهیه صورت وضعیتها آشنا و به آن مسلط باشند
چرا که نرمافزارها فقط دادههای ورودی را دریافت کرده و به صورت پیش فرض محاسبات را انجام میدهند
و در صورتی که دادهای اشتباه به نرمافزار وارد شود قطعاً نتیجه نهایی درست نخواهد بود، با اینکه محاسبات صحیح انجام شده است.
لذا در این کتاب سعی شده تا با ارائه نکات و مثالهای کاربردی، تمامی جنبههای مورد نیاز جهت تهیه یک صورت وضعیت، به طور کامل بررسی شود.
معرفی کاربردهای عملی و پژوهشی مدل SWAT در شناسایی و رفع چالشهای کمی و کیفی منابع آب
کارگاه معرفی کاربردهای عملی و پژوهشی مدل SWAT در شناسایی و رفع چالشهای کمی و کیفی منابع آب سه شنبه دوم خرداد ماه 1402 پردیس فنی مهندسی عباسپوربرگزار میگردد.
توسعه شرکت : بایدها و نبایدها
توسعه شرکت : بایدها و نبایدها
گسترش و توسعه شرکت یکی از دغدغه ها و آرزوهای اصلی مدیران و موسسان هر شرکت یا بنگاه اقتصادیه، که متاسفانه درک عمیقی نسبت به اون وجود نداره. بسیاری از ما پدیدهی رشد و توسعهی شرکت رو یک امر مطلقا مثبت طلقی میکنیم و با خودمون میگیم «مگه میشه توسعه و گسترش کار شرکت کار اشتباهی باشه؟». اما باید توجه کنیم که توسعه شرکت بدون در نظر گرفتن انواع روش های انجام این کار و تحلیل و بررسی دقیق اون ها و در نهایت انتخاب بهترین راه و بهترین زمان برای انجامش، میتونه صدمات جبرانناپذیری رو به بدنهی اصلی شرکت ما وارد بیاره و ما رو با مشکلات و چالشهای جدیای روبرو کنه.
گام های اولیه توسعه شرکت
در ابتدا باید اشاره کرد که راه های پیشنهادی ما جنبه عمومی دارن و هر شرکت یا بنگاه اقتصادی بسته به شرایط خودش باید سعی کنه بهترین راه رو برای خودش انتخاب کنه. در انتخاب این راه مشاوران مدیریتی میتونن به دلیل تجربه و مواجه شدن با شرکت ها و مشکلات گوناگون اون ها، بسیار مثمر ثمر باشن.
برای انتخاب مسیر توسعهی یک شرکت چند عامل مهم باید مد نظر قرار بگیره: ۱ – نوع فعالیت شرکت. ۲ – منابع در دسترس ۳ – میزان منابعی (از جمله پول، زمان و یا میزان سهام) که برای توسعهی شرگت کنار گذاشته شده است.
تکرار میکنیم که این عوامل در اکثر شرکت هایی که سودای توسعه در سر دارن مشترک هستن اما عوامل ریز و درشت دیگه ای هم در این امر حائز اهمیت هستن که در واقع تابعی از نوع فعالیت و وضع موجود هر شرکت هستن.
توسعه شرکت - گام های اولیه
۱۰ راه عملی برای توسعه شرکت
۱ – راهاندازی یک شعبه جدید:
بسیاری از مفهوم توسعه شرکت فقط این بخش از اون رو میشناسن. ما به این بخش، که تنها یکی از راههای راههای توسعه شرکت محسوب میشه، گسترش یا توسعه فیزیکی شرکت میگیم. باید توجه داشت که توسعه فیزیکی همیشه بهترین راه رشد نیست، و برای اون تحقیقات، برنامهریزی و عددگذاریهای ویژهای باید انجام بشن. نکات و پیشزمینههای مهمی که در صورت بررسی و داشتن اونها میشه به گسترش فیزیکی ابعاد شرکت فکر کرد شامل:
داشتن حداقل مشخصی ازمیزان سوددهی
رسیدن به یک روند رشد ثابت در فروش/تولید شرکت طی چند سال اخیر
بررسی روندها : از جمله روند متغیرهای اقتصادی کلان، و روند مصرفی مشتریان
بررسی توان شرکت در باقی ماندن در بازار (Staying Power)
شرایط سیستمهای مدیریتی شرکت
داشتن یک برنامهی بیزینسی (Business Plan) مشخص
چگونگی تأمین مالی (فاینانس–Finance) برای گسترش شرکت
انتخاب مکان جغرافیایی برای تأسیس شعبات جدید: نکتهی مهم در این بخش جدای از توان مالی برای خرید یک ساختمان یا کارخانهی جدید، بهینه بودن این مکان برای راهاندازی شعبه جدید هست. به کیف پول خود نگاه نکنید، به اونچه برای شرکت شما بهترین گزینه هست توجه کنید.توسعه شرکت - ایجاد شعبه جدید
۲ – کار تیمی:
اتحاد با شرکتهایی که خدمت یا کالایی مشابه تولید میکنن. با خودتون فکر کنید از بین کسانی که تا به امروز رقیب خودتون میدونستید، کدوم بیشتر میتونن اهل کار تیمی و مشترک باشن. شکلگیری چنین اتحادهایی میتونه به تقسیم کار و در زبان اقتصادی به افزایش بازدهیهای نسبت به مقیاس طرفین این اتحادها ختم بشه.
البته نیازی نیست که طرفین دقیقا یک خدمت یا محصول رو تولید کنن، بلکه اگه دو کالا یا دو خدمت به گونهای به هم مربوط باشن هم کافیه. تجربیات زیاد و بسیار موفقی از این اتحادهای کاری در سراسر جهان وجود داره که میشه به عنوان مثال از اتحاد برندهای اسپاتیفای (spotify-سرویس پخش آنلاین آهنگ) و اوبر (Uber-سرویس تاکسیهای اینترنتی) برای پخش آهنگهای محبوب مسافران در سفرهایی که با اوبر انجام میدن نام برد. چنین اتحادهایی، اگر درست و هوشمندانه انتخاب بشن به گسترش بازار و افزایش سوددهی طرفین منجر میشه.
۳ – متنوعسازی (Diversification):
این گام برای شرکتهایی مناسب تره که به حد قابل قبولی از مقبولیت و شناخت عمومی رسیدن. منظور از متنوع سازی انجام فعالیت های تکمیلی و مرتبط به محصولات و یا خدمات شرکته. از جملهی این فعالیتها:
تولید محصولات و خدمات تکمیلی مرتبط با فعالیت شرکت
برگزاری کلاسهای آموزشی در خصوص خدمات و فعالیتهای تخصصی شرکت
واردات و صادرات محصول یا خدمات مرتبط با فعالیت شرکت
برگزاری کنفرانس و سخنرانی توسط مسئولین رده بالای شرکت و یا نوشتن مقالات در مجلات و روزنامههای معتبر مرتبط با فعالیت شرکت.
متنوع سازی فعالیت ها به شکل گیری جریان های درآمدی متفاوت ختم میشه و در نهایت میتونه به افزایش فروش و حاشیه سود و البته پر کردن شکاف های فصلی در درآمد شرکت ختم بشه. به این معنا که در فصول یا زمان هایی که درآمد شرکت از فعالیت اصلی خودش کاهش پیدا می کنه، درآمدهایی که از فعالیت های تکمیلی به دست میان میتونن این کاهش رو جبران کنن. در ضمن افزایش گستره ی مخاطبان، حضور گسترده تر در بازار، و افزایش اعتبار شرکت سایر نتایج متنوع سازی فعالیت ها هستن. لازم به ذکره که افزایش اعتبار شرکت یکی از مهم ترین پارامترهاست که در نهایت می تونه به یک مجموعه جسارت لازم برای نزدیک شدن به مشتریان بزرگ تر و با اسم و رسم بیشتر رو بده.
۴ – هدف گیری بازارهای جدید:
پیدا کردن بازارهای جدیدی با این سوال شروع میشه: «مشتریان من بیشترین وقتشان رو کجا میگذرونن؟». پس گام اول برای توسعه شرکت از این جنبه داشتن اطلاعات کافی از مشتریان و مخاطبان کنونی شماست.
به طور مثال اگه گستره ی مشتریان شما از نوجوانان تا دانشجویان رو شامل میشه، بیشترین زمان اون ها در مدرسه و دانشگاه میگذره. از این فرصت استفاده کنید و به صورت خلاقانه ای سعی کنید پای خودتون رو به این بازارها باز کنید. برپایی غرفه در مدارس و دانشگاه ها، ارائه تخفیف های دانشجویی، تقسیم بخشی از سود خودتون با مدارس و دانشگاه ها و … از راه های موجود برای گسترش بازار شما در این مثال فرضی هست.
برای یافتن بازارهای جدید قوه ی تخیل خودتون رو به کار بگیرید و خودتون رو جای مشتریانتون بگذارید و در اتاق های فکری که با همکاران خلاق خودتون تشکیل میدید سعی کنید به این موضوعات بپردازید.
توسعه شرکت - بازارهای جدید
۵ – انعقاد قرارداد با دولت:
یکی از سریع ترین راه های توسعه برای کسب و کارهای کوچک انعقاد قرارداد با دولت هاست. توجه داشته باشید که در کشور ما دولت یکی از بزرگترین مصرف کنندگان کالاها و خدمات هست و این میتونه برای بنگاه ها فرصت بسیار مناسبی باشه. البته با ثابت فرض کردن سایر شرایط از جمله روابط و باندبازی هایی که ممکنه در این راه سنگ اندازی کنن، میتونید بسته به فعالیت شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی شرکت کنید یا با وزارتخانه های مرتبط در خصوص کارتون وارد مذاکره بشید.
به یاد داشته باشید که هر چه کالا یا خدمتی که تولید می کنید واقعاً در زمینه ی خودش بهترین و به نسبت قیمتش بهینه ترین باشه میتونید هر مشتری ای رو به سمت خودتون جذب کنید، حتی اگه این مشتری، بزرگترین مصرف کننده ی کالاها و خدمات کشور باشه.
۶ – ادغام و یا خرید یک شرکت دیگر:
یکی از راه های توسعه شرکت ادغام با شرکت های دیگه ای هست که بسته به فعالیت شما می تونن با تجهیز و یکی شدن منابع انسانی و سرمایه به سوددهی و درآمد بیشتر برای شرکت شما ختم بشن. برای این منظور آگاهی از وضعیت بازار و شرکت های دیگه ضروریه. دائماً در جستجوی شرکت های مرتبطی باشید که یا در آستانه ی ورشکستگی هستن و یا رشدشون متوقف شده و میتونن از ادغام با شما بهره ببرن.
اگه بعد از بررسی های دقیق و کارشناسی به این نتیجه رسیدید که بهترین راه برای توسعه شرکت شما ادغام و یا خرید سهام یک شرکت دیگه هست، حتماً نکات زیر رو در این راه مد نظر قرار بدید:
حفظ مشتری: پیش از ادغام با و یا خرید سهام یک شرکت دیگه حتماً با مشتریان اون صحبت کنید و سعی کنید اون ها رو از این ادغام آگاه کنید و اون ها رو روشن کنید که موندن با شما به نفع اونها هم هست چون شما برای نجات شرکت اومدید.
حفظ منابع انسانی: بهترین و باهوش ترین نیروهای شرکتی که قصد خرید سهام و یا ادغام باهاش رو دارید رو حفظ کنید، تا بتونید از تجربه و خلاقیت اون ها در توسعه شرکت استفاده کنید.
ادغام فناوری : نکته ای که در مورد لزوم کار کارشناسی پیش از ادغام گفتیم اینجا نمود پیدا می کنه. حتما شرکت هایی رو برای این کار انتخاب کنید که کالاها و یا خدمات مشابه (ظاهری و باطنی) با کالاها و خدمات شما دارن. در نتیجه ی این مسئله شما میتونید فناوری های شرکت دیگر رو هم با فناوری های خودتون ادغام کنید و بین اون ها سینرژی (Synergy) ایجاد کنید.
تمرکز: به کالاها و خدماتی که توسط شرکتی که قصد دارید باهاش ادغام بشید مورد غفلت واقع شدن بیشتر تمرکز کنید. سعی کنید پیش از اقدام راهبردها و استراتژی های عملیاتی برای رفع مشکلات و موانعی که باعث این مسئله شدن پیدا کنید و بعد از ادغام اون ها رو عملی کنید.
۷ – فرانشیز (Franchise):
اصطلاح فرانشیز در کشور ما چندان شناخته شده نیست، به همین دلیل اول تعریفی خلاصه از اون رو ارائه می کنیم:
فرانشیز چیست؟
قراردادی که به موجب اون یک طرف به دیگری حق استفاده از نام تجاری و برخی سیستم ها و فرآیندهای بیزینسی خودش رو برای مدت معینی تفویض می کنه. در این قراردادها طرفی که حق استفاده از نام تجاری شرکت دیگه ای رو خریداری می کنه یه مبلغ مشخصی رو جهت فرانشیز پرداخت می کنه و در برخی موارد درصدی از درآمد و سود ناشی از فروش رو با طرف دیگه شریک می شه.
فرانشیز کردن (Franchising) یکی از راه های توسعه شرکت هست که اگه در زمان و موقعیت مناسب انجام بشه میتونه خیلی تأثیرگذار باشه. در حقیقت شرکت شما با نام شرکت دیگه ای همون محصول رو تولید می کنه، باید توجه کرد که پیدا کردن شرکت مناسبی که هم نام تجاری معتبری داشته باشه و هم متمایل به بستن قرارداد فرانشیز با شما باشه کار دشواریه و نیاز به تحلیل و تحقیق کارشناسی و تخصصی داره.
چند مورد از مزایای این کار شامل:
استفاده از یک نام تجاری آشنا برای مخاطبان، عدم نیاز به معرفی برند جدید
تولید محصولات امتحان شده و مورد اطمینان
وجود فرآیندهای تولید و طراحی استاندارد و مشخص
وجود تکنیک های دقیق و با جزئیات در اداره و معرفی بیزینس
حضور کارکنان آموزش دیده و امکان آموزش راحت تر برای کارکنان جدید
حضور نیروی کمکی دائم (شرکت طرف قرارداد فرانشیز) در معرفی و به روز کردن محصولات و خدمات
انعقاد یک قرارداد دقیق و محکم فرانشیز با شرکتی که با بررسی های کارشناسی انتخاب شده میتونه به توسعه سریع شرکت و افزایش درآمد شرکت با حداقل میزان سرمایه گذاری جدید ختم بشه.
۸ – گسترش بین المللی:
این راه برای شرکت هایی که یا بازار کشور خودشون به اشباع رسیده و یا امکان رشد و توسعه محصولات و خدمات اون ها در خارج از مرزهای کشور بیشتره مناسبه. البته باز هم تکرار می کنیم که انجام این امور بدون بررسی های دقیق و کارشناسی و بهره بردن از یک تیم مشاور کارآزموده می تونه نتایج فاجعه باری رو به همراه بیاره.
برای این کار به محصول و یا خدمت تولیدی خودتون نگاه کنید و با بررسی دقیق اون امکان گ
سترش بازارهای بین المللی برای اون رو بسنجید. کشورهایی رو انتخاب کنید که با ایران روابط تجاری بهتر و گسترده تری دارند و در عین حال محصول و یا خدمت شما می تونه از لحاظ کیفیتی و قیمتی برای اون ها جذاب باشه. در این راه می تونید با مراجعه به اتاق بازرگانی ایران و یا بخش های مربوطه در وزارت امور خارجه اطلاعات بیشتری در خصوص کشورهای مقصد و نحوه ی تسخیر بازارهای اون ها به دست بیارید.
۹ – توسعه در اینترنت و فضای مجازی:
بیل گیتس پیش از گفته بود تا انتهای سال ۲۰۰۲ شرکت ها به دو دسته تقسیم میشن :
شرکت های با حضور اینترنتی
شرکت های بدون حضور در اینترنت
البته این حرف تا حدودی اغراق آمیزه اما واقعیت چندان هم دور از این نیست. امروزه ثابت شده که داشتن یک وبسایت تأثیرگذار یکی از اصلی ترین و کلیدی ترین راه های توسعه یک شرکته. در واقع بدون سرمایه گذاری فیزیکی چندانی، میشه با استفاده از حضور موثر و هوشمندانه در دنیای مجازی، راه توسعه شرکت رو خیلی سریع تر از اون که فکرش رو کنید طی کرد.
یکی از مهم ترین نکات در حضور موثر در فضای مجازی، قرار گرفتن در صفحات اولیه لیست موتورهای جستجو هست. بهتره بدونید بیش از ۸۰ درصد ترافیک وبسایت ها از موتورهای جستجو وارد میشن و این اهمیت این مسئله رو بیشتر مشخص می کنه.
در شرایطی که بیش از ۴ میلیارد صفحه ی وب در فضای مجازی وجود داره که رقمش هر صد روز دو برابر میشه، اگه وبسایت شما نتونه در این رقابت نفس گیر نقشی داشته باشه، در نهایت این سودآوری و درآمد شرکت شماست که آسیب می بینه چرا که موفق نشده از این بازار گسترده استفاده کنه.
برای داشتن یک وبسایت خوب دو عامل بسیار مهم هستند:
طراحی و برنامه نویسی وبسایت: شکل ظاهری، سرعت بالا اومدن صفحات، راحت و کاربردی بودن منوها و…
محتوا: که به مراتب مهم تر از عامل اول هست. نکات زیادی بسته به نوع فعالیت شرکت در این خصوص باید رعایت بشن اما فارغ از اون دو نکته ی کلیدی و اساسی باید مورد توجه قرار بگیرن : ۱) محتوایی که مخاطب رو جذب کنه ۲) محتوایی که باعث موندن مخاطب در وبسایت بشه
توجه داشته باشید که برای بهبود سطح و کمیت محتوایی وبسایت، بررسی های دقیق و کارشناسی روی مسائل زیر هم بسیار مهم هستن:
طراحی و استفاده از یک استراتژی محتوایی عملیاتی و برنامه ریزی شده برای وبسایت بر اساس رفتار بازدیدکنندگان
سنجش و ردگیری جریان و روندهای کلیک (Click) بازدیدکنندگان
نگارش محتوا بر مبنای کلمات کلیدی جستجوشده توسط مخاطبان
۱۰ – ثبت حقوق انحصاری:
این راه رو در آخر ذکر می کنیم چرا که متاسفانه هنوز در کشور ما این مسئله اونطور که باید گسترش نیافته. اما نکته ی امیدبخش اینه که مسئله ی حقوق انحصاری و ثبت اختراع بازاری نوپا و در حال رشد هست و الان بهترین زمان برای بهره گیری مناسب در اونه. در این شرایط اگه کالا یا خدمتی که ارائه می دید کالا یا خدمتی خاص و بدیع هست، و فکر می کنید امکان ثبت اون وجود داره در این کار درنگ نکنید.
ثبت حقوق مالکیت انحصاری در کشورهای خارجی یکی از اصلی ترین راه های شرکت ها برای توسعه و کسب درآمدهای جدید محسوب میشه. شرکت های زیادی تونستن صرفاً با این کار جریان های درآمدی هنگفتی رو وارد شرکتشون کنن که جدای از فعالیت اصلی شرکت به حساب اون ها واریز میشه. حقوق معنوی و کپی رایت هر چند که در کشور ما چندان جدی گرفته نمیشه اما روند و شرایط کنونی اینطور نشون می دن که در کالاها و صنایع خاصی میشه از این شرایط استفاده کرد و در آینده ای نه چندان دور منفعتی که باید رو از این بازار در حال رشد به دست آورد.
منبع:https://rasateam.com/
ارزیابی پتانسیل خطر تری هالومتانها در آب شرب
گندزدایی آب آشامیدنی فرآیند ضروری تصفیه آب شرببرای حذف عوامل میکروبی است. عوامل میکروبی زیان آور درآب با استفاده از گندزداهائی مثل کلر، دی اکسید کلر، کلرامین،ازن و پرتو ماورای بنفش نابود می شوند ) .
(1از بین گندزداهای مختلف کلر و مشتقات آن به دلیل سهولت کاربرد، پایین بودننسبی هزینه، قدرت تاثیر آن بر حذف میکروارگانیسم هایمختلف در سیستم های تامین و توزیع آب آشامیدنی در سراسردنیا کاربرد گسترده ای دارد ) ،
(2اما در سال های اخیر به دلیلطرح بحث احتمال تولید محصولات جانبی و جوانب بهداشتی آنتوجه دقیق تری به شرایط مصرف آن شده است ) .
(3افزایشروزافزون کاربرد کلر در تصفیه آب از یک سو و فراوانی مواد آلیطبیعی ناشی از تخلیه فاضلاب های انسانی و یا با منشاء طبیعیبه منابع آب از سوی دیگر، فرآورده های جانبی متنوعی را به آبوارد نموده است؛ که بخش اصلی آن ها را مواد هالوژنه تشکیلمی دهند ) .
(4مواد آلی طبیعی به راحتی توسط فرآیندهایمتداول تصفیه آب قابل حذف نیستند و براحتی می توانند بهسیستم توزیع آب راه یابند و در اثر واکنش با کلر یا سایر موادگندزدا، ترکیبات جانبی گندزدایی را تشکیل دهند ) THMs .(5و HAAsدو گروه مهم از محصولات جانبی گندزدایی هستند کهتحقیقات بسیاری بر روی آن ها صورت گرفته است ) .
(6به طورکلی، گندزدائی آب های سطحی در مقایسه با آب های زیرزمینیباعث افزایش غلظت THMsمی شوند )5و THMs .
(7اشکالمختلفی دارند که چهار نوع آن به شکل غالب در اثر گندزدایی آببا ترکیبات کلر تولید می شوند که شامل کلروفرم )،(CMبرموفرم ) ،(BMبرمودی کلرومتان ) (BDCMو دیبرموکلرومتان ) (DBCMاست )6و .
(8اگر چه غلظت THMsتولیدی در آب های آشامیدنی گندزدایی شده با کلر اندك است،ولی توجه به خطرات و اثرات سوء بهداشتی ناشی از آن ها بهلحاظ سمیت بسیار بالا، مدت زمان مواجهه طولانی و مستمر،مثلاً برای تمام عمر و تعداد زیاد جمعیت در معرض خطر، حائزاهمیت است ).(4این گروه از ترکیبات سبب بروز مشکلاتی در کلیه، کبد وسیستم عصبی مرکزی و همچنین افزایش احتمال سرطان زایی،جهش ژنتیکی و مشکلات مادر زادی می شوند ) .
(10-9تا بهحال گزارش های زیادی در خصوص پیامدهای سوء تولید مثلناشی از تری هالومتان ها از قبیل تولد زود هنگام نوزادان، مردهزایی، سقط جنین و عقب ماندگی رشد داخل رحمی نوزادانمنتشر شده است ) .
(11-12معمولا انسان ها از طریق مصارفمختلف آب مثل نوشیدن، استنشاق، تماس پوستی مانند دوشگرفتن و شنا و پخت و پز در معرض THMsقرار می گیرند.آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا در سال 1976حداکثر غلظتمجاز کل تری هالومتان ها را μg/l 100تعیین )
(13و درسال 1994به μg/l80کاهش داده است ) .
(14همچنینموسسه استاندارد تحقیقات صنعتی ایران، حداکثر مجاز مقدارکلروفرم از تری هالومتان ها در آب شرب را ،300بروموفرم را ،100دی بروموکلرمتان را 100و برمودی کلرمتان را 60μg/lتعیین نموده است. البته مجموع نسبت غلظت هر کدام از چهارترکیب مذکور به استاندارد همان ترکیب نباید از یک بیشتر شود) .
(15تعیین این استانداردها به منزله تایید حضور THMsدر آبشرب تا آن حد غلظت تعیین شده نیست. چون خطرات نسبیناشی از همان غلظت های کم چنین ترکیبات سمی، بعضاً هنوزناشناخته اند. به همین دلیل این استانداردها هر چند سال یکنوبت به استناد مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده در حال بازنگری و کاهش و به حداقل رساندن مقادیر است. فاکتورهایموثر در تشکیل THMsشامل ،pHدما، زمان تماس و غلظتکلر و برم، میزان و نوع مواد آلی آب است )3و.
(16در خصوص سابقه مطالعه در مراکز نظامی تنها مطالعهمعصوم بیگی و همکاران در خصوص بررسی وضعیت گندزداییآب شرب 182مرکز نظامی منتخب در سراسر کشور در دسترسبود که گزارش شده 7/63درصد مراکزنظامی از آب لوله کشیشهری و 3/25درصد از منابع آب زیر زمینی استفاده می نمایند وروش گندزدایی غالب در این مراکز کلرزنی است ) .
(17به همیندلیل در مطالعه حاضر منابع آب های سطحی و زیر زمینی هر دومورد بررسی قرار گرفت. با توجه به این که غلظت THMsتحت تاثیر شرایط مختلف، در منابع آب و تصفیه خانه های آب وسیستم های توزیع متفاوت است و از آنجایی که در مراکز نظامیسابقه ای از مطالعه غلظت THMsدر دسترس نبود، برای اولینبار اندازه گیری غلظت این آلاینده به دلیل درجه خطر لحاظ شدهبرای آن ها، مورد توجه قرار گرفت. این مطالعه با هدف ارزیابیپتانسیل خطر THMsدر آب شرب مراکز نظامی منتخب استانتهران و بررسی عوامل موثر بر آن انجام شد تا با ارزیابی پتانسیلخطر مرتبط با این آلاینده، ضمن تعیین وضعیت موجود کیفیتآب از نظر وجود این آلاینده، بتوان برنامه های پیشگیرانه مناسبیرا در حوزه تامین آب آشامیدنی سالم ارائه نمود.
تاکنون مطالعات گسترده ای در داخل و خارج از کشور درباره ارزیابی پتانسیل خطر تری هالومتان ها در آب شرب انجامشده است. اگرچه غلظت THMsتولیدی در آب های آشامیدنیگندزدایی شده با کلر وابسته به غلظت پیش سازهای این ترکیباتاست، ولی توجه به خطرات و اثرات سوء بهداشتی ناشی از آن هابه لحاظ سمیت بسیار بالا، بخصوص ناشی از مدت زمان مواجههطولانی و مستمر، بسیار حائز اهمیت است. در این تحقیق بررسیتاثیر بعضی متغیرها بر میزان تولید THMsو همچنین ارزیابیخطر سرطان زایی ناشی از این ترکیبات، مورد بررسی قرار گرفت.نتایج این تحقیق نشان می دهد متوسط غلظت THMsدرزمان مطالعه در مراکز دارای آب زیر زمینی 8.53 µg/lو درمراکز دارای آب شهری 9.26 µg/lاست، که این مقادیر درمحدوده قابل قبول و کمتر از حداکثر مجاز بر اساساستانداردهای ملی ایران ) (300µg/lاست و آزمون Tتکنمونه ای هم نشان داد میانگین غلظت THMsدر دو گروهنمونه به طور معنی داری ) (p<0/001از مقدار حداکثر مجازکمتر است.فضل زاده و همکاران در سال ،2011متوسط غلظت کلر آزادباقی مانده در آب خروجی تصفیه خانه آب تهران را کمتر از 1mg/lو در حد استاندارد و پتانسیل تولید THMsبا متوسط 42/7pbbرا در حد معنی داری پایین تر از استاندارد ملیگزارش کردند ).
(20 Evlampidouو همکاران در سال 2020طی مطالعه THMsدر آب شرب اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر سرطان کلیهگزارش کردند میانگین غلظت THMsموجود در آب آشامیدنیاکثر کشورهای اتحادیه اروپا زیر حد استاندارد اروپا است، اگر چهحداکثر میزان آن در 9کشور بیش از حد مجاز بود ) .(21نتایجحاصل از تحقیق علیدادی و همکاران در سال 2012نیز نشان دادمیانگین غلظت کلروفرم ) (µg/l 3/5±0/5در شبکه توزیع باوجود مقدار کلر آزادباقی مانده ، mg/l 0.6±0.2بسیار پایین تراز حداکثر غلظت مجاز THMsآب آشامیدنی طبق استاندارد 1053موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است ) (22کهاین نتایج مشابه نتایج تحقیق حاضر است.مطالعه ای که آقای بابایی و همکاران سال 2012بر رویآب شرب شهر اهواز انجام دادند گزارش کردند غلظت THMsدر 6مورد بیشتر از حد مجاز (80μg/l) EPAو تنها در 3موردبیشتر از استاندارد ایران و رهنمود سازمان بهداشت جهانی است.همچنین گزارش کردند حضور THMsدر آب شرب یکمشکل قابل توجه و نیازمند کنترل است، گر چه وابسته به شرایطمختلف مثل کیفیت آب، غلظت پیش سازها و کلر آزاد باقی ماندهآب، ممکن است مقادیر THMsتولید شده در هر نمونه آبیمتفاوت باشد ) .(5به همین علت برای اولین بار کیفیت آب شرب مصرفی مراکز نظامی منتخب، جهت تعیین غلظت THMsتولیدی به عنوان یکی از محصولات جانبی فرایند کلرزنی وارزیابی ریسک ناشی از آن مورد مطالعه قرار گرفت.تاثیر کلر آزادباقی مانده بر تشکیل THMsمحاسبه ضریب همبستگی بین تغییرات کلر آزادباقی مانده وغلظت THMsدر مراکز مورد مطالعه این تحقیق نشان دادهمبستگی مثبتی بین آن ها وجود دارد ولی معنی دار نیست.نتایج نشان می دهد، با افزایش یک متغیر )کلر آزاد باقی مانده(،متغیر دیگر )غلظت (THMsنیز افزایش می یابد ولی اینافزایش معنی دار نیست. بدین سان فرضیه مطرح شده در اینخصوص در این تحقیق تایید نمی شود. اما در تحقیق عندلیبی وهمکاران سال 2012بر روی آب شهر یزد، بین تغییرات کلر آزادباقی مانده و تغییرات THMsهمبستگی معنی داری گزارششده است ) .(3همچنین خانم کوجلو و همکاران سال 2020طیمطالعه خود گزارش کردند متوسط غلظت کلر آزاد باقی ماندهاندازه گیری شده در حد استاندارد بود و بین تغییرات کلر آزاد باقیمانده و THMsهمبستگی معنی داری وجود دارد ) .
(23اینشرایط نشان می دهد با توجه به تاثیرات سوء بهداشتی THMsو تاثیرپذیری آن از غلظت کلر مورد استفاده در گندزدایی، لازماست فرآیند گندزدایی به عنوان یک بخش بسیار ضروری درتامین آب آشامیدنی با دقت بسیار بالا انجام شود تا انجام اینفرآیند ضروری منجر به ایجاد آلاینده ثانویه خطرناك و افتکیفیت شیمیایی آب نشود.تاثیر pHبر تشکیل THMsنتایج این تحقیق نشان داد میانگین pHدر آب هایزیرزمینی و شهری مراکز مورد مطالعه به ترتیب 7/44و 7/30ومطابق با استاندارد ملی است و هر چند همبستگی مثبتی بینمقادیر THMsو pHوجود دارد ولی رابطه معنی داری ندارند) .(r =0/109اما احمد فحد و همکاران سال 2019میزان درمعرض قرار گیری با THMsو خطر سرطان زایی آن در آبلوله کشی شهر داکا بنگلادش را مطالعه و گزارش کردند بین دوپارامتر pHو THMsهمبستگی مثبت ) (r =0/518و رابطهمعنی داری وجود دارد ) .(24همچنین در مطالعه ای که جاوید وهمکاران سال 1392با عنوان مدل سازی تشکیل THMsبر اثرکلرزنی آب رودخانه انجام دادند گزارش کردند مقدار تولید ،THMsرابطه مستقیمی با متغیرهای مرتبط با کیفیت آب وشرایط کلرزنی، شامل زمان تماس، دز کلر، ،pHدما و غلظتیون بروماید دارد ) Defang .(8و همکاران سال 2015دربررسی عوامل موثر بر تشکیل THMsدر هنگام کلرزنی گزارشکردند کلرزنی در pHاسیدی سبب کاهش THMsو pHخنثی باعث تشکیل THMsو با افزایش pHاز 7به 10غلظت.(25) افزایش می یابد1154.44 µg/l به761/60 ازTHMsهمانطور که در نتایج سه مطالعه اخیر اشاره شد رابطه معنی داری بین pHو THMsوجود دارد و با افزایش pHغلظتTHMsافزایش می یابد. عدم ارتباط معنی داری بین THMsو pHدر مطالعه حاضر و وجود اختلاف با نتایج تحقیقات فوق علیرغم همبستگی مثبت این دو عامل می تواند ناشی از تعداد کمنمونه و محدود بودن طول مدت نمونه برداری در یک فصلخاص باشد.تاثیر دمای آب بر تشکیل THMsنتایج این تحقیق نشان داد میانگین دمای آب های زیرزمینیو شهری در مراکز مورد مطالعه به ترتیب 21/40و 24/64درجهسانتیگراد است و بین دمای آب و غلظت THMsیکهمبستگی مثبت وجود دارد ) (r =0/063یعنی با افزایش دمایآب غلظت THMsنیز افزایش می یابد ولی بین آن ها رابطهمعنی داری مشاهده نشد. در مطالعه حاضر نمونه های آب فقط درفصل تابستان جمع آوری شدند، بنابر این اثرات تغییرات دمایآب در فصول مختلف بر تشکیل THMsارزیابی نشد.عندلیب و همکاران سال 2011در مطالعه میزان و عواملموثر در تولید THMsدر آب یزد، مقادیر THMsموجود در آبشرب را در حد مطلوب و پایین تر از استاندارد مجاز و بین مقادیر THMsو کلر آزاد باقی مانده و دما همبستگی معنی داریگزارش کردند ) Uyak .(3و همکاران سال 2005طی مطالعهخود گزارش کردند عامل دما ) (r =0/921و (r =0.963) pHبه عنوان پارامترهایی هستند که بیشترین تاثیر را بر تولید.(26) دارندTHMsاحمد فحد و همکاران سال 2019در بنگلادش طی مطالعهخود گزارش کردند بین دما و تشکیل THMsهمبستگی منفیوجود دارد ) (r = -0/039که نشان می دهد دما یک پارامترتأثیرگذار بر تشکیل THMsدر آب آشامیدنی در این مطالعهنیست. که دلیل بدست آمدن این نتیجه می تواند، جمع آورینمونه ها در فصل تابستان و مشابهت بسیار دماها یا کمبود تعدادنمونه ها با یکدیگر دانست ).(24نادعلی و همکاران سال 2019طی مطالعه خود گزارشکردند غلظت THMsدر فصل تابستان بیشتر از زمستان است وطبق تجزیه و تحلیل های آماری، ارتباط مثبت معنی داری بینکلر آزاد باقی مانده و غلظت p>0.05 ) THMsو(r0=/86وجود دارد. اما همبستگی بین pHو دما با غلظت THMsازنظر آماری معنی دار نیست. البته در این مطالعه گزارش کردنددمای بالاتر از 30درجه سانتی گراد ارتباط مذکور را معنی دار میکند، در حالی که بالاترین دمای اندازه گیری شده، در اینمطالعه 23درجه سانتیگراد بوده است ) ،
(27بنابراین ارتباط معنیدار نداشتن دما و THMsدر مطالعه حاضر دور از انتظار نیست.در مجموع ارزیابی نتایج مطالعات مختلف و تفاوت این نتاج نشانمی دهد شرایط خاص هر منطقه، زمان مطالعه، کیفیت آب وتغییرات پارامترهای اصلی موثر بر تولید THMsدر آب هایمختلف، می توانند علل اصلی این اختلاف ها باشند.ارزیابی پتانسیل خطر THMsنتایج این مطالعه نشان داد مقدار PTDIمحاسبه شدهبسیار پایین تر از مقادیر پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت وسازمان حفاظت محیط زیست ایران برای آب شرب است و هیچگونه خطری برای مصرف کنندگان ایجاد نخواهد کرد و تهدیدیمتوجه سلامت مصرف کننده نیست و اثرات سوء بر سلامت مصرف کنندگان ندارد.میزان THQیا شاخص خطر سلامت برای THMsدرمراکز منتخبی که دارای آب زیر زمینی و شهری 0/001محاسبهشد و از آنجایی که THQ<1می باشد، در نتیجه میزان مواجههآلاینده مورد مطالعه کمتر از دوز مرجع آن می باشد و بر سلامتانسان آثار سوء ندارد.مطالعات زیادی تا به حال ارزیابی ریسک حضور THMsرادر آب شرب مناطق مختلف بررسی کرده و آثار سوء ناشی ازحضور این ترکیبات ناخواسته و محصولات جانبی ناشی از کلرزنیرا که می تواند سلامت مصرف کنندگان را تهدید نماید گزارشکرده اند. در مطالعه آقای صادقی و همکاران سال 2019بر رویآب شرب شهر اردبیل، نتایج متفاوتی حاصل شد. در این مطالعهخطر سرطان زایی در طول زندگی برای ساکنانی که از طریق بلعدر معرض THMsقرار می گیرند 285برابر بیشتر از حداقل یاسطح ناچیز تعیین شده توسط EPAگزارش شده است و برایتماس پوستی و استنشاق کمتر از حداقل یا ناچیز نسبت به مقادیرتعیین شده توسط EPAبود ).(28 Stephenو همکاران سال 2018طی مطالعه ای درخصوص ارزیابی خطر THMsو HAAsدر ابتلا به سرطان درسیستم آب آشامیدنی اوهایو، بالاترین و پایین ترین میزان خطرسرطان ثبت شده، مربوط به سایت آکرون به ترتیب با مقدارسرطان 374) 78/3درصد میانگین همه سایت ها( و 0009/0) 09/0درصد از میانگین مقادیر همه موارد ( بود ).(29آقای یاسین صالح و همکاران سال 2016در مطالعه ای کهدر شهر بغداد انجام دادند به ارزیابی خطر سرطان زایی ترکیبات THMsدر افرادی که به صورت خوراکی، استنشاقی و جذبپوستی با این ترکیات در تماس بودند، پرداختند. در این مطالعهکه برا ساس مدل ارزیابی ریسک USEPAانجام شده شاخصخطر ترکیبات ) CFبین 0/013تا BDCM ،(0/058( و0/041 تا0/015 )بینDBCM ( و0/031 تا0/013 )بینبالاتر از رهنمود سازمان بهداشت جهانی و خطر سرطان زایی درطول عمر افراد مورد مطالعه برای چهار ترکیب THMs) DBCM،BDCM، CFو (BFبه ترتیب برابر با-4 گزارش شده1/5×10-4 و1/10×10-4 ،0/87×10-4 ،1/06×10است ).
مدیریت سبز
کسب و کارها در تغییرات اقلیمی و مشکلات روز افزون محیط زیستی از قبیل معضل زباله، گازهای گلخانه های و گرمایش زمین، سیل های ویرانگر، آلودگی رودخانه ها و دریاها، تخریب جنگل ها و مواردی از این دست، نقش بزرگی دارند. اگر آنها قدمی برای کاهش اثرات مخرب خود بردارند تاثیرات آن در جامعه اطرافشان دو چندان خواهد بود. مدیریت منابع انسانی از آنجایی که بازیگران سازمان ها را انتخاب می کنند، آموزش می دهند و شکوفا می کنند، می توانند نقش مهمی را در کاهش این نگرانی همگانی بازی کنند.
مدیریت منابع انسانی سبز یعنی “فلسفه، سیاست ها، فعالیتها و اعمال مدیریت منابع انسانی که به کاهش خسارتهای زیست محیطی کمک میکند.” در واقع مدیریت منابع انسانی سبز فرایندی را به مدیریت منابع انسانی سنتی اضافه نمی کند بلکه تفکر و اعمال سبز را در روح همه فرایندهای HRM می دمد.
در یک دسته بندی جامع می توان مدیریت منابع انسانی سبز را در چهار بعد اصلی ذیل تشریح کرد:
۱٫ فرایند سبز: یعنی در تمام فرایندهای سازمان معیارهای زیست محیطی گنجانده شود. در جذب، افرادی انتخاب شوند که به محیط زیست احترام می گذارند. در فرایند آموزش، آموزش های مرتبط با محیط زیست ارائه گردد و آگاهی کارکنان را در این زمینه افزایش دهد. در ارزیابی عملکرد، معیارهای زیست محیطی جزو معیارهای ارزیابی اثربخشی کارکنان باشد. در جبران خدمات، رفتارهای شهروندی دوستدار محیط زیست مورد قدردانی قرار گیرد. در مورد فرایندهای اداری نیز، به معنای طراحی ساختار سبز (در نظر گرفتن جایگاه و یا واحدی برای این رسیدگی به مسئولیت سبز سازمان) و همچنین استفاده از IT برای کاهش مصرف انرژی و مواد، در فرایندهای پیش گفته نظیر فرایند انتشار آگهی استخدام، ارزیابی عملکرد الکترونیک، نامه های اداری الکترونیک، آموزش های از راه دور و مواردی از این دست، است.
۲٫ استراتژی سبز: یعنی وارد کردن اهداف و سیاست های زیست محیطی در استراتژی های کلان منابع انسانی. علاوه بر این واحد منابع انسانی با سازمان ها و انجمن حامی محیط زیست و همچنین نهادهای قانون گذار ارتباط استراتژیک برقرار میکند. این ارتباط به آنها کمک می کند تا ضمن جلب حمایت اجتماعی و قانونی، بتوانند به اطلاعات و منابع مورد نیاز برای انجام فعالیت های دوستدار محیط زیست دسترسی پیدا کنند.
۳٫ حمایت سبز: به معنی ارائه حمایت های اطلاعاتی از طریق اطلاع رسانی چگونگی مواجه شدن با محیط زیست. همچنین ارائه خدمات رفاهی دوستدار محیط زیست مانند عرضه محصولات سبز، آشپزی سبز، خدمات اجاره دوچرخه، اشتراک گذاری اتومبیل و پیشنهاد بستههای سلامت و کاهش استرس. از طرفی دیگر، حمایت مالی مثل تخفیف گرفتن برای کارکنان در خرید محصولات سبز، تخفیف های استفاده از حمل و نقل عمومی، حمایت مالی برای سبز کردن محیط زندگی شخصی، می تواند افراد را ترغیب به زندگی دوستدار محیط زیست کند. حتی حمایت زمانی از طریق تدارک دیدن ساعات کاری شناور و دورکاری به منظور کمک به کاهش آلودگی هوا، می تواند در اینا مدنظر قرار گیرد.
۴٫ فرهنگ سبز: پس از اینکه حمایت ذینفعان کلیدی جلب شد و پایداری زیست محیطی به عنوان یک اصل ضروری وارد اسناد بالادستی سازمان شد، همه کارکنان باید از ضرورت آن آگاه شوند و چگونگی حرکت در راستای حفظ محیط زیست را یاد بگیرند. در این نقش مدیران منابع انسانی با ابزارهایی که در اختیار دارند فرهنگ سازمان را به سمت فرهنگ حفظ محیط زیست و اهمیت دادن به مسائل زیست محیطی پیش میبرند. در واقع واحد منابع انسانی در این لایه بر نگرش و دانش افراد تاثیر میگذارد. برای ترویج فرهنگ سبز به عنوان ارزش سازمانی، دو دوسته اقدامات اثربخش است: اقدامات آگاهی بخش (منطقی) و اقدامات برانگیزاننده (احساسی). همچنین طراحی فضای کاری که دوستدار محیط زیست باشد یعنی از انرژی خورشیدی بهترین بهره را ببرد، کمترین اتلاف انرژی را داشته باشد، از گل و گیاه در تزئین اتاقهای کاری استفاده شود و مواردی از این دست. این نمادسازی اثر تعاملی بر لایه ها ارزش ها نیز دارد.
این مسئولیت همه ما است که روند گرم شدن زمین و آلودگی های زیست محیطی را معکوس کنیم، قبل از اینکه به نقطه بی بازگست برسد.
برگرفته از ارائۀ چارچوبی برای مدیریت منابع انسانی سبز، مجنبی محمدنژاد شورکائی